Carian Anda

Sunday

Bait 51 - 60 (Bab Ithbat, Hazaf dan selainnya mengikut turutan surah)

 للَّه فى الآخرين فى الأِمام وفى البصرى قل ألف يزيدها الكبرا(51
                                             
Kalimah      :         Pada kalimah  (لله)
Penulisan    :         Dalam mashaf  Al Bashri ditulis dengan alif  kedua-duanya.
Dalam mashaf .
Pendapat    :         Pendapat Imam Al Bashri membaca dengan alif atau
                             Kedua-duanya.
Al Hijazi,Al Kufi,dan Asy Syami membacanya dengan hazaf alif.
Contoh       :         Pada surah mukminun 
                          
   (سيقولون لله قل أفللأ تتقون , وسيقولون لله فأن تسحرون)
 


سراجًا اختلفوا والريح مختلفٌ       ذرية نافع مع كل ما إنحدرا (52

Kalimah      :         Pada kalimah (سراجا,الريح)
Penulisan    :         Dalam sesetengah mashaf ditulis dengan alif sesudah ra’ dan
                             alif ,dan pada sesetengah mashaf ditulis dengan hazaf alif.
Contoh       :         Pada surah Al Furqan.
( وجعل فيها سراجًا وقمرًا منيرًا , وهو الذى يرسل الرياح بشرا)

Kalimah      :         Dan pada klimah (ذرية)
Penulisan    :         Riwayat Nafi’ dari mashaf Madani seperti baki mashaf
                             Dengan tiada alif sesudah ya’dan setiap yang datang
                             Sesudahnya.
Contoh       :         Pada surah Yasin (حملنا ذرياتهم)
                  

 وننزل النون مكىُّ وحاذف فا     رهين عن جلهم مع حاذرون سرى(53

Kalimah     :         Pada kalimah (ننزل , رهين  , حاذرون )
Penulisan    :         Pada mashaf Al makki ditulis dengan dua nun pada
kalimah ننزل surah  Al furqan, dan pada baki mashaf
                             ditulis dengan satu nun.
                             Dan pada kebanyakan penulisan dengan hazaf alif pada
                             Kalimah حازرون dan رهين surah Asy syuara’.
Contoh       :         Pada surah Al furqan (ونزل الملائكة تنزيلا)
                             Pada surah Asy syuara’
                    
          (وإنا لجميع حاذرون) (وتنحتون من الجبال بيوتا فارهين)


 الشام قل فتوكل والمدين ويأ     تيننى النون مكى به جهرا(54

Kalimah     :         Pada kalimah (( فتوكل,تيننى 
Penulisan    :         Pada mashaf Syami dan Madani ditulis dengan fa’ pada
                            kalimah فتوكل surah Asy syuara’, dan pada mashaf Makki dan
                            ‘iraqi ditulis dengan wau.
                            Pada mashaf Makki ditulis dengan dua nun pada kalimah
                            تيننى surah An nahl, dan pada baki mashaf dengan satu
                            Nun.
Contoh       :         Pada surah Asy syuara’ (وتوكل على عزيز الرحيم)
                            Pada surah An nahl أوليأتينى بسلطان مبين))


 آياتنا نافع بالحذف طائركم     وادّارك الشام فيها إننا سطرا (55

Kalimah     :         Pada kalimah (آتنا,طائركم,ادارك)
Penulisan    :         Riwayat Nafi’ dari mashaf Madani sama  seperti baki mashaf
                            Ditulis dengan hazaf alif yang selepas huruf ya’ dan tha’
                            dan dal.
Contoh       :         Pada surah An namli
                            (جاءتهم آياتنا مبصرة)(قال طائركم عند الله)( ادارك عليهمبل)


    56 )  معا بهادي على خلف فناظرة          سحران قل نافع بفارغا قصرا

1.     Telah ditulis pada surah Al-Naml dan surah Ar-Rum (وما انت بهادى العمى).
2.     Pada ayat ((فناظرة بم يرجع  dalam surah Al-Naml dan juga ayat (وقالوا سحران ثظاهرا) dengan dikhususkan rasm pada sebahagian mashaf dengan alif,dan pada sebahagian yg tiada alif.


57) مكيهم قال موسى نافع بعليـ         ـه آيت وله فصاله ظهرا

1.     Iaitu berkatanya Allah s.w.t dengan dikhususkan pada ayat (وقال موسى ربى أعلم  ) dengan tiada Wau a’thaf pada mashaf makiyyah. Dan dengan Wau pada baki-baki mashaf.
2.     Imam Nafi’ meriwayatkan juga tentang mashaf madani seperti baki-baki mashaf pada surah Al-Ankabut (لولا أنزل عليه آية) dengan tiada alif selepas Yaa.


58) نصاعر اتفقوا تظاهرون       ويسألون بخلف عالم اقتصرا

                          
1.     Iaitu berkatanya Allah s.w.t (ولا تصاعر خدك للناس) pada surah Al-Luqman bersepakat semua mashaf pada menghazaf alif.
2.     Imam Nafi’ meriwayatkan juga tentang mashaf madani seperti baki-baki mashaf pada ayat (أزواجكم واللائ تظاهرون) dalam surah Al-Ahzab dan penulisan (يسألون عن أنبأكم) pada sebahagian mashaf dengan mengekalkan alif di antara Sinn dan Lam, dan pada sebahagian mashaf juga menghazafnya.


   (59للكل باعد كذا وفي مساكنهم          عن نافع ونجازي قادر زكرا

1.     Iaitu firmannya Allah s.w.t pada ayat (ربنا بعد) didalam surah As-Saba’ dan dituliskan pada setiap mashaf dengan tiada aliff.
2.     Imam Nafi’ telah meriwayatkan seperti tiadanya hazaf aliff pada ayat (لقد كان لسبأ في مساكنهم) dan pada ayat (هل ايجازي الا الكفور) pada setiap mashaf dikatakannya iaitu : disebutkan tentang hazaf oleh imam Nafi’.

   (60  كوف وما علمت والخلف فى فكهيـ        ن الكل آثارهم عن نافع أثرا

1.     Iaitu berfirmannya Allah S.W.T pada ayat (وما عملت أيدهم  ) dituliskan pada surah Yaasin dengan mashaf Kufii dengan tiada ه dan pada baki mashaf dengan ه.
2.     Dan berfirmannya pada surah Yaasin : (في شغل فكهين) dan pada surah Ad-Dukhan (نعمة كانوا فيها فكهين) dan pada surah At-Thur (ونعيم فكهين) dan pada surah Al-Mutaffifin : (انقلبوا فكهين) pada sebahagian mashaf dengan aliff dan pada sebahagiannya dengan tiada aliff selepas Fa’ pada setiap mashaf.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...